Præsentation

Sådan Vælger du Det Rigtige Format til din Præsentation

Hvis du står og skal give en præsentation af et emne, så kan det være du spekulerer på, hvad der vil være det bedste format. Det afhænger i høj grad af dit emne og dit publikum, men vi deler her  nogle generelle tips.

Under visse omstændigheder er foredraget selvfølgelig det eneste funktionsdygtige format. Når man skal nå et stort publikum på kort tid, eller når deltagerne ikke har kendskab til emnet, er der virkelig ikke noget valg. Når det er muligt, bør alternative metoder undersøges. Hvis du vælger at benytte dig udelukkende af foredrag, så skal du være opmærksom på, at du gør det for din egen bekvemmelighed og komfort, snarere end for effektiviteten af din præsentation. At gå fra foredrag til gruppe-diskussion kræver, at træneren træder tilbage fra leder-rollen, og istedet tager rollen som facilitator – en position, der er meget tættere på deltagernes rolle. Hvis denne metode til at udanne, informere og træne er en, som du gerne vil udforske, er der en række mulige problemer du bør kende til.

Ved håndtering af et foredrag skal du være opmærksom, opretholde interesse og øjenkontakt, og være opmærksom på publikums reaktion. I en gruppediskussion er det derimod dit formål, at undgå at lade dit ego forhindre idérne i at strømme. Det er svært at afstå fra kontrollen af diskussionen, når den bevæger sig væk fra de emner, du selv finder vigtige eller mest interessante. Dette er især svært for personer, der føler så stærkt for et emne, at de har tendens til at gennemtvinge meninger omkring det til andre. Klare forsøg på at styre diskussionen i en bestemt retning vil blive betragtet som manipulerende, og det kan føre til, at deltagerne lukker ned for hele processen.

At starte en diskussion indikerer, at du vil udvide samspillet mellem gruppen og dig selv, og dele ansvaret for læringsoplevelsen. Selv om du mister en del af den personlige kontrol over læringssituationen, du normalt har som foredragsholder, så får du øget træningseffektiviteten ved at stimulere interessen for at udforske nye ideer og løsninger. Ved at engagere deres følelser og interesser, opfordrer du publikum til at personliggøre de ideer og begreber der produceres af gruppen. Du skaber en situation, hvor oplevelsen har følelsesmæssig resonans og individuelle minder, hvilket gør det lettere at huske. Praktikanterne vil tage læringserfaringen fra gruppen med sig ind i deres liv. Kort sagt, vil du være i stand til at skabe et læringsmiljø, der er mest befordrende for at ændre tankemønstre og adfærd.

Som sagt, er der tidspunkter hvor et foredrag er det, der giver mest mening. Men se på, om du eventuelt kan kombinere de to formater. Kunne du starte med et foredrag om et emne, så alle har en grundforståelse, og så lægge op til en diskussion i grupper bagefter?

Pin It

Related Posts